Kusy radosti je píseň, která byla největším outsiderem a nakonec je po ní pojmenovaná celá deska. Její příběh je příběhem Fénixe, jenž vyletěl z popela téměř vyhozených písní.
Základ nebo
spíš prvotní nápad vznikl tak, že v období hlubokého covidu jsem přišel do svý
nahrávací mikromístnosti, zapojil jsem akustickou kytaru přes malý kombo
na baterky, pustil jsem rytmus z
dětských kláves po mojí ségře a začal jsem hrát. To byla činnost, která
mě celou dobu držela nad vodou nebo spíš nad bahnem covidový prázdnoty. A nejen
nad ní.
Napadl mě
docela dobrej riff, kterej jsem hrál furt dokola a nakonec jsem k němu
vymyslel i refrén do kterýho jsem jako blázen řval: „Jsem Kungfu Panda!!“
Nebylo se
čemu divit, protože byl covid a už jsem byl doma zavřenej docela dlouho.. Osamělé
podivínství bez možnosti čehokoliv bylo jako pavouk s hlavou profesora Flégra s čerstvě upletenou
sítí..
Z Kungfu
Pandy se nakonec stal Kungfu Randál, což byl imaginární pilot , kterej vzešel
z genů mnoha bývalých pilotů formule 1. V mým životě bylo období, kdy jsem Formuli
1, žral skoro stejně jako fotbal a v poli jezdců jsem měl spoustu
oblíbených hrdinů. Jejich jména se nyní objevovaly
ve slokách a v refrénu Kungfu Randál zvítězil. Neustále jsem v písni zrychloval
rytmus a nakonec jsem to celý dostal do fáze totálního pekla. Velká cena San
Piega vrcholila a na stupních vítězů stříkal Kungfu Randál šampáněm.
A to jsem
byl samozřejmě já.
Uložil jsem
to a vylezl jsem ze svého kumbálu. Byly tři hodiny ráno. Cejtil jsem, že mi
pomalu, ale jistě přestává hrabat. Ale taky jsem cejtil, že jsem možný zešílení
zase zastavil randálem. Větší ambice než uvolnění osobního přetlaku z celkovýho útlaku jsem písni nedával.
Před druhým
odjezdem do Sona jsem ji přece jen přihodil do pytlíku s dalšími cca sedmi nebo osmi s tím, že by z toho mohl být fakt
dobrej nářez.
Nějakou
shodou náhod se následně,při vybíracím pouštění v kuchyňce studia Sono,
stalo to, že někdo řekl: „Tak pojďme zkusit tohle! “. Myslím, že to byl Dušan. Nejdřív
jsem byl nadšenej, ale pak jsem už tak moc nadšenej nebyl, protože došlo ke
změně rytmu a celkový aranže. Původní
riff, kterej jsem považoval za naprosto tažnou záležitost, tam hrál někde
vzadu..
Producenti
to prostě úplně, ale úplně rozmontovali.
Píseň se při
druhém pobytu nahrávala poslední v pořadí a díky tomu, že jsme na dvou
předchozích fakt zasekli, zůstala podivně rozestavená, protože už nebyl čas. Najednou
začali všichni balit.
Rychle jsem
tam nazpíval pracovní verzi zpěvu a jeli jsme domů.
Co bylo dál?
Za další dva měsíce opět dorazili do Sona a začali jsme makat na jiných písních
s tím, že tohle už máme v základu hotový a nemá se k tomu cenu vracet.. Takhle nějak funguje mozek,
když vytěsnuje špatný věci. Hehe.
Když jsme
měli všechno nabraný, tak se pravda ukázala.
Osud budoucích
Kusů radosti se zdál zpečetěn. Bylo to
divný. Znělo úplně jinak, než jsem myslel, že bude znít. Všechny ostatní písně nám rostly pod rukama a
tahle se spíš „zmenšila“ a tak vypadala čím dál hůř. Nejdřív si ji vzal Dušan,
ale nakonec spadla pod Ondřeje, kterej mi oznámil, že text ve sloce je divnej,
že tomu nerozumí a že to nefunguje. Nejdřív jsem byl trochu vyteklej, protože
jsem to cejtil taky, ale nechtěl jsem si
to přiznat a zároveň jsem jim to dával
za vinu, protože to celý předělali a díky TOMU!!! to přeci bylo. Hehe.
Jak to tam
je?
„Já bojuju
s egem a..?“ S egem. To je kurva těžkej boj. Známe to všichni.
A tady
přesně se dostáváme do bodu, kdy to vypadalo zcela jasně a nekompromisně tak, že
to vyhodíme. Tím pádem by se tahle deska jmenovala jinak, bylo by na ní 11 nebo
spíš 10 písní, protože s ní by šla ven i jedna pomalá. Třeba Bagrista nebo
spíš Už dlouho nemluvíš.
Ale to se
nestalo.
Někdy je
totiž dobrý zabojovat a zkusit to nevzdat. Tak, jako to nevzdal James Hunt
v posledním závodě, kdy se stal mistrem světa. Tak jako to nevzdal Niki
Lauda, když mu z plic v nemáku odsávali bordel. Kdo neviděl film
Rivalové-může se na něj podívat.
Začal jsem
si doma tuhle věc pouštět bez zpěvu a nakonec jsem to celý předělal. Melodii,
text, fázování. Chyběly mi jen poslední
dva dobrý řádky ve druhý sloce. Na ty jsem přišel ve vlaku cestou do Jámoru,
když jsem to jel nazpívat. Respektive mě to napadlo před naší zkušebnou, kde
jsem nahlas nadával, že všechny moje kusy radosti jsou rozježděný kurva tady na
silnici.
Byl to
naprosto upřímnej vztek osamělého řidiče, kterej musel ven, protože začátek toho dne byl divnej, příšernej a ještě horší a
tenhle blbej start byla poslední kapka
v celkovým marastu covidový doby.
Ulevil jsem si. Pak bylo chvíli ticho a nakonec jsem do toho ticha řekl
“Ty vole to
je dobrý, kusy radosti na silnici“
Ve vlaku
jsem to pak dotáhnul do tvaru „Na silnici jsou kosti a taky kusy radosti“
A měl jsem
to. Vesmír to poslal. Slitoval se nade mnou. Děkuji. Má prosba byla vyslyšena!
Zřejmě byla dostatečně hlasitá, úpěnlivá a byla řečená srdcem.
„Co tam zas
ten Márdi dole řeší ty jo-pošli mu to prosím tě, než do něčeho rozhozenej
narazí jako ten Jochen Rindt.“
Příběh
Jochena Rindta je neuvěřitelnej. Chlápek, kterej ve Formuli 1 v roce 1970
vyhrál titul mistra světa, když už byl dávno mrtvej. Tři velký ceny před koncem
se zabil a nikdo už ho nepředhonil.
Dojel jsem do Jámoru jsem to tam nasypal.
Ondřej se otočil na židli a řekl:“Kusy radosti je skvělý, tak by se mohla
jmenovat celá deska.“
A bylo to.
Bylo to tam
a už to nemohl nikdo zastavit ani sebrat ani nic. Poslal jsem to do skupiny a
všichni hned souhlasili. Happyend. Lusknutím prstu se to otočilo v náš
prospěch. Zas tak rychlý to nebylo..
Kusy radosti byly jako Niki Lauda, když přišel do Ferrari. Píseň doháněla ztrátu stylem jezdce, kterej v dešti přezuje na ty správný pneumatiky. Ondřej tam na pozoun skvěle vyrobil zvuk velkých cen a mně se povedla tenká kytara v refrénu. A dokonce tam nakonec jsou ty ségřiny klávesy ve sloce. Myslím, že by tu melodii mohli zpívat lidi na koncertě. Pokud tam nějaký budou. To je jasný. Úplně těsně před koncem všeho jsme ji ještě vysunuli na desce hodně dopředu.
Kam? Hned za
pol position lačně tůruje motor a hosteska s deštníkem vedle vdechuje spálený benzín. Za malou chvíli odejde svůdným ladným krokem,
zelená světla zasvítí, motory zařvou a auta zmizí. A ta hosteska už se nikdy
nevrátí, protože její čas už ve formuli 1 vypršel. Nad asfaltem zůstane jen
rytmické klepání jejích podpatků, nervózní šum tribun a z dálky bude sílit
zvuk řevu přibližujících se motorů. Všichni ti borci za volantem s odhodláním
koukaj do ksichtu smrti a s pevně sevřenými rty a soustředěným výrazem tam někde uvnitř svýho statečně bláznivýho srdce zpívají.
My krásné
štěstí máme!
Ty tady
nevočumuj!
ráda se dozvídám o tom, co je za vašema písničkama. píšeš moc hezky. mám načteno všechno z vašich fixích webovek a miluju to.
OdpovědětVymazat